Weergave opties

Elk seizoen staan er veel toneelstukken op de planken van het Isala. Verwacht klassiekers, maar ook bewerkingen van films of boeken. Gezelschappen als Het Nationale Toneel en Toneelgroep Maastricht wisselen af met artiesten als Jon van Eerd en Loes Luca.

  • Rust en vreugd

    Doris Baaten e.a.
    Dé opvolger van de succesvolle Hendrik Groen-reeks
    di 30 apr

    Na de succesvolle dagboeken van Hendrik Groen verruilt de auteur het verzorgingshuis voor een volkstuin en kruipt in de huid van de 68-jarige Emma Quaadvliegh. 

    Emma – een glansrol voor Doris Baaten – is nog maar kort weduwe als zij tijdens het opruimen een vergeten inschrijving terugvindt voor een tuinhuisje op ‘Rust en Vreugd’. In gedachten aangespoord door haar overleden man gaat ze kijken en wordt op slag verliefd. Dat ze geen groene vingers heeft maakt niet uit, want een gezellige bonte groep medebewoners schiet direct te hulp.

    Tuincontrolecommissies en onderlinge strijd blijken echter de vreugde in het groene paradijs te verstoren. Emma besluit vol bravoure in actie te komen tegen de vele ongeschreven regels. Ondanks haar verdriet vindt ze op de tuin haar geluk terug, mede dankzij haar nieuwe vrienden.

    De schrijver van Hendrik Groen weet, dit keer door de ogen van Emma, wederom op komische wijze onze maatschappij onder een vergrootglas te leggen. Met veel humor en vilein. Rust en vreugd is een ontroerende, herkenbare en vooral komische muzikale voorstelling. Voor iedereen die het leven vol wil aangrijpen!

    'Rust en vreugd is een grappige en luchtige voorstelling vol met kleurrijke personages. Met veel humor, ontroering en vilein worden de onderlinge strubbelingen verbeeld in een mooi decor, met uiteraard veel groen.' (★★★★ilovetheater)

    'Het stuk zat vol metaforen, vol met humor, de typetjes zijn herkenbaar en aandoenlijk. Je gaat als publiek met een warm, vreugdevol gevoel naar huis.' (★★★★Musicalsites)

    'Een mengeling van zeer ervaren spelers en talentvolle nieuwe gezichten, waar het speelplezier in de voorstelling met elkaar vanaf spat.' (Musicalnieuws)

  • Rian Gerritsen & Yazan Al Hakim

    In de lift
    di 14 mei

    In de lift werkt op de lachspieren en stelt tegelijkertijd een maatschappelijke problematiek aan de kaak. Hoe houden vooroordelen de mens in hun greep?

    In deze tragikomische voorstelling komt de wereld van een ambitieuze zakenvrouw samen met die van een gevluchte jongeman. Gaandeweg wordt duidelijk hoe ver ze van elkaar vandaan staan, maar direct óók hoeveel overeenkomsten zij hebben. Opgesloten in een benauwde ruimte zijn de twee ongewild op elkaar aangewezen.

    Annemarie Wisses’ well-made-plays die tragikomisch en invoelbaar zijn voor een breed publiek, zijn een enorm welkome aanvulling op het bestaande repertoire binnen de theaterteksten. Via een ogenschijnlijk zeer specifiek-typische situatie brengt Wisse universele en actuele thema’s aan het licht.

    gratis nagesprek Theaterbolwerk PUNCH wil de toneelschrijver zichtbaar maken. Daarom stellen ze graag schrijver Annemarie Wisse aan u voor, in het naprogramma aansluitend aan de voorstelling. Dit wordt geleid door Iris Slee, oprichter van PUNCH. Zo komt u meer te weten over de totstandkoming van In de lift en PUNCH en is er een mogelijkheid vragen te stellen aan Annemarie en Iris.

    'Er zitten vele emotionele lagen in het verhaal en de spanningsboog samen met de humor is precies goed afgestemd op elkaar.' (★★★★ilovetheater)

    'Geraffineerde tragikomedie roept belangrijke vragen op over de spelregels van de maatschappij.' (Theaterkrant)

  • Pia Douwes e.a.

    Masterclass
    De sensatie van Broadway terug in Nederland
    vr 24 mei

    Theaterdiva Pia Douwes kruipt wederom in de huid van de legendarische operazangeres Maria Callas. Masterclass is een toneelstuk van succesauteur Terrence McNally, waarin Callas drie van haar operastudenten genadeloos confronteert met hun muzikale tekortkomingen.

    Maria Callas gaf in de herfst van haar carrière masterclasses aan de Juilliard School in New York. Haar stem had aan kracht ingeboet, maar de belangstelling voor de grootste operazangeres van deze eeuw was nog steeds ongekend. Haar opvattingen over tekst en interpretatie, de noodzaak om persoonlijk te zijn, Callas pepert het haar pupillen in met humor en een boosaardig gevoel voor superioriteit.

    Dit toneelstuk won meerdere prijzen, waaronder een Tony en Drama Desk Award en kreeg in Nederland unaniem lovende recensies, werd genomineerd voor de Nederlandse Toneel Publieksprijs en geselecteerd voor het Theaterfestival. Ook het publiek in het Isala Theater was laaiend enthousiast in 2011.