toneel

lekker bladeren

U kunt heel gemakkelijk door ons programma bladeren, alsof het een brochure is. Wilt u het hele programma inzien, klik dan op de eerste voorstelling. In de pop-up die verschijnt, leest u bijna alle informatie erover. 

Enthousiast? Door het hartje naast het tijdstip van uw keuze aan te klikken, zet u deze in uw wensenlijstje. Meteen bestellen kan via het winkelmandje. 

Doorbladeren? Dan gaat u met het pijltje aan de rechterkant van de pop-up hieronder naar de volgende voorstelling. Bent u aan het einde van de pagina met voorstellingen gekomen, klik dan onderaan de lijst op volgende om naar de volgende pagina te gaan.

Veel voorpret gewenst!

Filters

Elk seizoen staan er veel toneelstukken op de planken van het Isala. Verwacht klassiekers, maar ook bewerkingen van films of boeken. Gezelschappen als Het Nationale Toneel en Toneelgroep Maastricht wisselen af met artiesten als Jon van Eerd en Loes Luca.

  • Pryor

    Adam Kissequel, Joy Wielkens e.a.
    een George en Eran-Productie
    di 4 okt

    In Pryor komen stand-upcomedy, toneel en live jazzmuziek bij elkaar en volgen we de achtbaan die het leven van de grootste stand-upcomedian aller tijden was: Richard Pryor.

    De legendarische acteur en komediant Pryor, die kansarm opgroeide in een bordeel in de Amerikaanse stad Peoria, groeide in de kleurrijke jaren 70 uit tot komeet die de comedywereld voorgoed veranderde. Hij was de eerste die op het toneel een stem gaf aan de Afro-Amerikaanse gemeenschap. Onverbloemd sprak hij op het podium over wat hem in zijn leven overkwam: van zijn trauma's, jeugd, uitspattingen, zeven huwelijken met vijf verschillende vrouwen en zijn heftige drugsverslavingen tot het racisme waar hij als zwarte man dagelijks mee te maken kreeg.

    Richard Pryor wist als geen ander pijn te veranderen in humor. Spaarde niemand, zichzelf nog het minst en had snoeihard eerlijk zijn als grootste talent.

    De achtkoppige cast vertelt, stand-upt, speelt en zingt zijn turbulente leven. Het jazzkwartet van Michael Varekamp speelt live de muziek van Miles Davis, een vriend en geniaal tijdsgenoot van Pryor.

    credits

    spel Adam Kissequel, Eva Heijnen, Femi van Elshuis, Gustav Borreman, Joy Wielkens, Leandro Ceder, Raf Stekelenburg en Roland Haufe regie Eran Ben-Michaël tekst Joeri Vos stand-upcomedy advies Theo Maassen muziek onder leiding van Michael Varekamp foto Curly and straight

  • Songs for no one

    Nastaran Razawi Khorasani
    aanrader | Winnaar BNG Bank publieksprijs 2020
    vr 14 okt

    Het is een topprestatie van Nastaran Razawi Khorasani dat ze zon lieflijke voorstelling heeft weten te maken met een bikkelharde inhoud.’ (Theaterkrant)

    Wat betekent het om in een dictatuur te moeten leven? Met welke gedachten en hoop houdt de jonge generatie zich staande? Songs for no one gaat over de kwetsbaarheid van vrijheid, over onvrijheid in het dagelijkse leven en over toekomstdromen van vrijheid.

    Theatermaker Nastaran Razawi Khorasani neemt u in Songs for no one mee in de onzichtbare levens van een jongen en een meisje, wonend in de Islamitische dictatuur van Iran. Op basis van telefoongesprekken maakt Nastaran een prachtige beeldende soloperformance vol duetten, dialogen, gedichten en songs. Met de stemmen van de twee kinderen in de oeroude Perzische taal is Songs for no one een portret van een verborgen samenleving waarin wordt getoond wat doorgaans onzichtbaar blijft. Dit concept won de BNG Bank Theaterprijs 2020.

    Niets wat Iraans-Nederlandse theatermaker Nastaran Razawi Khorasani doet behoeft uitleg; het wordt vanzelf politiek.' (★★★★de Volkskrant)

    credits

    concept, regie, spel Nastaran Razawi Khorasani muziek Jimi Zoet foto Mostafa Heravi, Maartje de Groot en Julian Maiwald

  • Seksklimaat

    Maria Goos, Michiel de Jong en Sieger Sloot
    za 22 okt

    Seksklimaat biedt geen oplossing voor het klimaatprobleem en een beter seksleven kunnen we je ook niet garanderen, maar wel the next best thing: inzicht in dat wat het leven de moeite waard maakt.

    Als u met twee van uw beste vrienden honderd keer zou ontbijten, wat worden dan terugkerende onderwerpen? Waarvan gaan jullie met de servetten wapperen? Waarvan gaan jullie op tafel slaan? Waarvan worden jullie stil? Wij hadden het over de klimaatcrisis. Soms te lang, vonden twee van de drie. En dat irriteerde de derde.

    Ik ben zo moe van alles. Ik zou zo graag een paar weken naar Thailand gaan.
    Ga.
    Ga? Ik heb uitgerekend dat ik in twintig jaar een slordige 350.000 kilometer heb gevlogen. Daarmee heb ik 90.000 kilo CO2 uitgestoten.
    Hou dan op met reclames inspreken. Dan heb je veel minder geld en ga je lekker in de Tesla naar Vlieland. Opgelost.’‘

    En we hadden het over seks. Een veel leuker en minder gecompliceerd onderwerp, dachten we tot twee van de drie zeiden dat de derde er te gecompliceerd over deed. En dat irriteerde de derde.
    Seks heelt!
    Vast wel. Maar wie? Seks zonder intimiteit is voor mij een hele treurige aangelegenheid.
    Zo moet je er niet in staan. Ik heb ook moeten leren om me over mijn kwetsbaarheid heen te tillen. Om niet meer bang te zijn om een blauwtje te lopen.
    Hoe doe je dat?

    We zijn nog steeds vrienden, al escaleerde het bij ons af en toe gevaarlijk. Nieuwsgierige vragen werden opeens niet meer beantwoord, grappen werden verwijten, maar we vroegen door tot het ongemakkelijk werd. En daarna stelden we ook die laatste, confronterende vragen. ‘Zit je mij nou de maat te nemen?

    credits

    regie Maria Goos eindregie Ria Marks foto Robin Vogel

  • Gevangenis monologen 3

    José Montaya, Eline ten Kamp e.a.
    di 25 okt

    Helaas is deze voorstelling geannuleerd. Bezoekers die kaarten in hun bezit hebben worden geinformeerd. 

    Een gloednieuwe theatervoorstelling over familie, verlies, uitgesloten worden en ‘verkeerde keuzes’ maken. Over jezelf oprapen en terugkomen na een crisis en over wantrouwen in de bajes. Actueel, ontroerend en confronterend.

     

    Net als in Gevangenis monologen 1 & 2 staat het verhaal van een ex-gedetineerde centraal, maar in deze editie gaat de cast nog sterker het gesprek aan met de samenleving over ons gevangenissysteem.

    Waarom belanden zoveel (ex-)gedetineerden opnieuw in de gevangenis? Hoe gaan we met elkaar om? Wat voor effect hebben vooroordelen en discriminatie op de ziel van een mens? Hoe wordt zelfhaat doorgegeven? En: hoe zou het anders kunnen? Gevangenis monologen 3 pretendeert geen antwoorden te geven. Door een intiem, persoonlijk verhaal te vertellen en invoelbaar te maken, hopen ze het gesprek te kunnen voeren.

    In deze editie van Gevangenis monologen staat het verhaal van de Somalische Mohammed T. (29) centraal, die acht jaar van zijn leven in een gevangenis heeft doorgebracht. Scriptschrijver Christine Otten sprak met hem: ‘Ik heb dingen nooit kunnen verwerken, laat staan een plek geven. Dus als er iets kleins gebeurt, komt alles naar boven. […] Dan ben ik eigenlijk wel bang voor mezelf.’ 

    gratis nagesprek Mohammed zal ook aanwezig zijn bij het gratis nagesprek, samen met de cast en het artistiek team. Zij vertellen over hun ervaringen, de voorstellingen in gevangenissen en bespreken onderwerpen als recidive. Ook u kunt uw vragen stellen.

    credits

    spel José Montoya, Eline ten Camp, Daan van Rijssel regie Daniel Krikke tekst Christine Otten foto Jeff Mac-Nack

    • di 25 okt 20:15 uur
      geannuleerd
    • di 25 okt 20:15 uur
      geannuleerd
  • Moeder van glas

    Sandra Mattie
    naar het boek van Roos Schlikker
    vr 28 okt

    Een verhaal over de bipolaire moeder van Roos Schlikker. Maar meer dan dat. Het is een ontroerend en vaak ook humoristisch stuk over een belangrijk onderwerp dat te weinig aandacht krijgt: een mens is meer dan zijn gekte.

    Schlikkers moeder was bipolair, maar leefde het grootste deel van haar leven zonder diagnose. Ze trok moedig door de wereld, maar moest zich altijd verhullen achter het masker van een ‘normale’ vrouw. Een moeder die voor haar kind net als andere moeders probeerde te zijn, maar daar nooit helemaal in slaagde.

    In een theatrale monoloog neemt actrice Sandra Mattie (De fractie, Zuidas, Flikken Maastricht) u mee op haar zoektocht naar het dubbelleven van de moeder van Schlikker. Zo kaart ze op soms ontroerende, maar soms ook op zeer humoristische wijze een belangrijk onderwerp aan: gekte is dichterbij dan je denkt.

    credits

    regie Erris van Ginkel script Roos Schlikker en Erris van Ginkel foto 

  • Ellen Pieters & Han Oldigs

    Adam & Eva 2.0
    Komisch, ontroerend en wonderbaarlijk
    do 3 nov

    De hoofdrollen van deze komedie worden gespeeld door acteursechtpaar Ellen Pieters en Han Oldigs, twee raskomedianten die beiden veelvuldig genomineerd en onderscheiden werden.

    Twee buitenaardse wezens creëren een planeet en noemen die aarde. Ze gaan hier zo in op, dat ze de gedaantes van de man en de vrouw aannemen. U bent er getuige van hoe ze elkaar ontdekken. De bevreemding, de verwondering en de nieuwsgierigheid. Vol enthousiasme storten ze zich in een komische, soms sensuele ontdekkingsreis, met alle gevolgen van dien.

    Auteur Haye van der Heijden: ‘Na crisissen begint er vaak een soort nieuwe wereld, zo voelt het voor velen. Maar hoe is de oude eigenlijk destijds ontstaan? God of Darwin? Of was er nog iets anders aan de hand? Misschien is de aarde wel geschapen door wezens van een andere planeet. In deze komedie krijgt u daar een antwoord op. Komisch, ontroerend en wonderbaarlijk.’

    Ellen Pieters en Han Oldigs waren eerder te zien in onder andere Adèle Conny Jasperina - De grote drie, My fair lady, Wat zien ik?!, Vijftig tinten - de parodie en The full monty.

    credits

    regie Bruun Kuijt script Haye van der Heijden foto Roy Beusker

  • Before after

    Coen Bril en Desi van Doeveren
    Een tweede kans voor de liefde
    vr 18 nov

    Before after is een intieme musical met livemuziek vol meeslepende ballads over liefde, identiteit en het doorbreken van patronen. Gemaakt door jonge makers die van een verhaal met inhoud een musical wilden maken.

    Wanneer de jonge dertigers Ami en Ben elkaar tegenkomen, herkent zij hem gelijk als haar grote liefde die na een ruzie uit haar leven verdween. Hij herkent haar niet. Sterker nog, hij herinnert zich niets meer van voor zijn auto-ongeluk. Terwijl Ben een nieuw bestaan probeert op te bouwen, probeert Ami het verleden verborgen te houden en zo hun relatie een nieuwe kans te geven. 

    Before after springt heen en weer tussen nu en toen – wat ging er mis tussen hen? En kun je werkelijk opnieuw beginnen? Een intieme musical vol meeslepende ballads, met muzikale invloeden van singer-songwriter, pop en akoestische folk. Het liveorkest bestaat uit drie muzikanten op piano, cello en gitaar.

    credits

    regie Loek de Bakker script en additionele teksten Timothy Knapman vertaling & dramaturgie Elly Scheele concept, muziek & liedteksten Stuart Matthew Price muzikale leiding Neil Foreman foto Lonneke van der Palen 

  • Het Indisch interieur

    Hans Dagelet, Bodil de la Parra e.a.
    di 22 nov

    In Het Indisch interieur onderzoekt schrijver en regisseur Bo Tarenskeen hoe het Indische oorlogsverleden nog steeds doorwerkt in de huidige generatie Indische Nederlanders.

    U bent gedurende een avond en nacht getuige van een Indische familie waarvan de pater familias probeert zijn erfenis te verdelen onder zijn kinderen, kleinkinderen en aanhang. Drie generaties buigen zich over alles wat het familiehuis herbergt: stille getuigen van een gewelddadig, mysterieus en complex verleden dat nog steeds doorwerkt in alle haarvaten van de Nederlandse maatschappij.

    Tarenskeen schreef met Het Indisch interieur een scherp familiedrama. Achter elk erfstuk schuilt een verhaal, maar de erfgenamen lijken niet echt happig om die verhalen aan te horen. Drie generaties Indo’s én hun Nederlandse partners blijken nog steeds te worstelen met een tropisch trauma dat allesbehalve afgerond is.

    credits

    spel Hans Dagelet, Bodil de la Parra, Reinout Bussemaker, Bo Tarenskeen, Mingus Dagelet, e.a. tekst en regie Bo Tarenskeen foto Keke Keukelaar

  • Brigitte Heitzer, Freek Bartels en Sanne Franssen

    Blind date
    met liveband
    di 29 nov

    Blind date is een nieuwe Nederlandse musicalkomedie voor iedereen die verliefd was, is, of het nog mag worden en steekt vrolijk de draak met de ongelukken en fouten van blind dates.

    Is het nog mogelijk? Daten zonder vooroordelen? Omdat daten een zaak is geworden van computers en apps op je telefoon, wijs je wellicht de liefde van je leven al om het minste of geringste af.

    Bob en Jenny zijn bijna wanhopig. Ze proberen van alles en ze vinden die ene maar niet. Tot er een envelop op de deurmat valt waar met grote letters Blind date op gedrukt staat met daarin een ellenlange vragenlijst. Na het insturen ontvangen ze een plaats en een tijd voor hun date. Meer niet. De regels zijn simpel. Bij aanvang van de date worden de telefoons ingenomen en de twee moeten tijd met elkaar doorbrengen van het voorgerecht tot en met de koffie na afloop. Niet swipen. Niet oordelen. Maar echt iemand leren kennen.

    credits

    regie Joep Onderdelinden script Allard Blom muziek Sam Verhoeven foto Roy Beusker

  • Jeroen Spitzenberger & New Rotterdam Jazz Orchestra

    Memento mori
    za 10 dec

    Jeroen Spitzenberger is in Memento mori net zo virtuoos als de jazzmuzikanten waarmee hij het podium deelt. Hij blaast tussen het geweld van koper en slagwerk zijn zelfgeschreven teksten leven in.

    Een ontmoeting tussen de in Rotterdam geboren en getogen acteur Jeroen Spitzenberger en het New Rotterdam Jazz Orchestra. Beiden zetten in op een avond waarin hoofd en hart worden beroerd. Een funky memento mori, zo u wilt. Omdat doodgaan je levensplezier niet in de weg hoeft te staan.

    De teksten van Jeroen gaan over… de dood. Of liever: onze sterfelijkheid, een levenslange fascinatie van de acteur. Doodgaan is voor veel mensen een ongemakkelijk gegeven. Het is onvermijdelijk en definitief. Altijd verdrietig, soms een opluchting. Omgeven door open deuren en tegelijkertijd het grootste mysterie.

    credits

    foto Keke Keukelaar

  • Jeugdtheaterhuis

    Een wintervertelling!
    vanaf 7 jaar
    ma 26 dec
    -
    di 27 dec

    In de familievoorstelling Een wintervertelling! gaan de jongeren van de vooropleiding van het Jeugdtheaterhuis aan de haal met het wereldberoemde A Christmas carol.

    De spelers vlechten hun persoonlijke verhalen door de vertelling van Dickens, met als centraal thema: ‘van donker(te) naar licht(er)’. Ze filosoferen en zoeken naar antwoorden. Waarom is Scrooge eerst een egoïstische vrek en slaat hij daarna om? Kan een mens echt veranderen? En welke geesten zou jij op bezoek willen krijgen? Van spoken word tot sprookje, van dans tot dialoog; de jonge talenten laten zien hoe ze geworden zijn wie ze zijn. Wanneer was het voor jou even donker? Wanneer werd het weer licht?

  • Jon van Eerd, Arie Cupé e.a.

    Zo vader zo zoon
    Een gierend familiefeest met Harrie Vermeulen
    ma 26 dec
    -
    di 27 dec

    Traditiegetrouw is Jon van Eerd tijdens de kerstdagen met zijn alterego Harrie Vermeulen op bezoek in Capelle. Met uiteraard weer onbetaalbaar grappige misverstanden, intriges en verwikkelingen.

    Harrie Vermeulen woont bij zijn succesvolle zoon in huis. Maar hoe slim en geslaagd zoonlief ook is in het zakenleven, zo naïef is hij dat privé. Zijn arrogante en zelfingenomen secretaresse is vastberaden junior aan de haak te slaan en daar kan ze de kritische ogen van vader Harrie niet bij gebruiken. Ze haat Harrie en doet er dan ook alles aan om hem het huis uit te krijgen. Er is vast wel een datingsite voor ouderen om hem aan een oud besje te haken.

    Jon van Eerd laat zich wederom van zijn meest grappige kant zien, met aan zijn zijde onder anderen Arie Cupé, Joey Schalker, Nandi van Beurden.

    credits

    spel Jon van Eerd, Joey Schalker, Nandi van Beurden, Arie Cupé e.a. regie Caroline Frerichs script Jon van Eerd foto Lesley Pols

  • To be of nooit geweest

    Likeminds: José Montoya
    za 21 jan

    Een caleidoscopische reis van een ontheemde man die zijn leven bouwt op anekdotes van anderen. Een mozaïek van verhalen, beelden, woorden, zinnen en beweging.

    José Montoya bestaat pas officieel sinds hij drieënhalf is.
    Hij weet niet wanneer hij geboren is.
    Hij weet niet wie zijn biologische ouders zijn.
    Hij weet niet waar hij vandaan komt.
    Hij weet zijn eigen naam niet.
    Hij bestaat op papier, maar wat zegt dat papier eigenlijk?

    37 jaar nadat hij geadopteerd werd uit Colombia en terechtkwam in een Noord-Hollands dorp probeert José Montoya de puzzel te leggen van zijn versplinterde leven. Hij springt van verhaal naar verhaal op zoek naar de rechtvaardiging van zijn bestaan. Want als niemand het kan bevestigen, hoe weet je dan dat je er bent?

    credits

    eindregie Bram Jansen muziek Stijn Hoes foto Jean van Lingen

  • Huub Stapel

    Alleen familie
    di 24 jan

    Huub Stapel is terug. De man die Mars en Venus genadeloos langs de meetlat van het leven legde en het huwelijk tot op het bot ontleedde, wijdt zich nu aan een nog groter onderwerp: familie.

    Want wie is er niet groot mee geworden? Familie is overal. En dan is er ook nog schoonfamilie, stieffamilie, pleegfamilie, adoptiefamilie, oranjefamilie en de grootste familie van Nederland. Geen ruzie gaat zo diep als familieruzie. En tegelijk is het de enige band waar je je nooit van kunt ontdoen. Een huwelijk kun je ontbinden. Een vriendschap kun je beëindigen. Maar familie blijft altijd.

    Huub Stapel leidt u, persoonlijker dan ooit, langs feesten der herkenning en verborgen verledens. Een grappige, ontroerende en meeslepende voorstelling over die ene noemer waaronder wij allemaal vallen: familie.

    credits

    regie Gijs de Lange script Jan Beuving foto Mark Engelen

  • Jandino Asporaat e.a.

    Judeska airlines
    di 31 jan

    Na twee uitverkochte try-outs in het Isala is stand-upcomedian, presentator en acteur Jandino Asporaat terug met de komedie Judeska airlines, met zijn alterego Judeska in de hoofdrol.

    Nadat Judeska voor de zoveelste keer is ontslagen, krijgt ze nog één kans van het uitzendbureau. Ze mag als stewardess aan de slag. Judeska ziet het meteen helemaal zitten. Verre reizen, dure hotels en cocktails drinken aan zwembaden. Met andere woorden: glamour. Maar dat zit er tot haar ongenoegen allemaal niet in, want ze blijft aan de grond. Ze wordt namelijk grondstewardess.

    Haar realiteit is dealen met overvolle koffers, ongeduldige passagiers en krijsende kinderen. Judeska kent maar één manier om hier mee om te gaan. Alles moet tegen de vlakte. Te midden van al deze hectiek en chaos is iedereen op zoek naar geluk. Het is maar goed dat grondstewardess Judeska daar is om ze in de juiste richting te wijzen. Of niet?

    credits

    foto Ruud Baan

  • Nureyev

    Jan Kooijman e.a.
    try-out | Je leeft zolang je danst
    vr 17 feb

    Jan Kooijman speelt balletlegende Rudolf Nureyev in deze voorstelling waar dans en toneel elkaar ontmoeten.

    7 oktober 1992. Het toneel van de Opéra in Parijs. De dag erna zal het ballet La bayadère in première gaan, in een choreografie van Rudolf Nureyev. Nureyev, 54 jaar oud, heeft zojuist een generale repetitie gezien en is niet blij. Hij heeft de twee hoofdrolspelers Isabelle Guérin en Laurent Hilaire bij zich op het toneel geroepen en heeft verder iedereen weggestuurd.

    Het gaat niet goed met Nureyev. Een tijd geleden kreeg hij de diagnose AIDS en hij weet dat hij stervende is. En dat La bayadère waarschijnlijk het laatste ballet is waar hij ooit aan zal werken. Een afscheid van de dans. Een afscheid van het leven. Dus er hangt veel van deze voorstelling af. Maar hij mist iets tussen zijn hoofdrolspelers. Iets wat zo moeilijk te vangen is. Chemie? Passie?

    credits

    spel Jan Kooijman, 1 balletdanseres en 1 balletdanser regie Martin Michel script Allard Blom choreografie Rinus Sprong foto Ernst Coppejans

  • Inleiding

    Gelukzoekers op Sumatra
    di 21 feb

    Bij een aantal voorstellingen kunt u een inleiding boeken, deze begint altijd een uur voor de voorstelling en duurt ongeveer 30 minuten.

    Voor slechts € 3,50 krijgt u informatie over de totstandkoming van een stuk, de makers en andere achtergrondinformatie. U dient een inleiding altijd apart te reserveren.

    Deze inleiding hoort bij het toneelstuk Gelukzoekers op Sumatra.

  • Gelukzoekers op Sumatra

    Stefan Rokebrand, Tara Hetharia e.a.
    Van de makers van De tolk van Java en Lichter dan ik
    di 21 feb

    Na het succes van De tolk van Java en Lichter dan ik volgt opnieuw een voorstelling die de onderbelichte kant van de Nederlandse koloniale bezetting van Indonesië toont.

    Gebaseerd op de in die tijd scandaleuze romans Rubber (1931) en Koelie (1932) van Madelon Székely-Lulofs, een schrijfster die haar tijd ver vooruit was. Gelukzoekers op Sumatra duikt in een vaak geromantiseerd verleden. Een geschiedenis vol ongelijkheid, repressie en verstikkende beloftes van rijkdom, die vandaag de dag zijn sporen nog altijd nalaat.

    Terwijl in Europa de roaring twenties hoogtij vieren, komt een jong echtpaar haar geluk beproeven op de plantage in Sumatra. Tegelijkertijd komen Roeki en Karminah hier werken, gelokt door valse beloftes. Al snel blijken zij als contractarbeiders vast te zitten in een systeem van uitbuiting en onderdrukking.

    credits

    spel Stefan Rokebrand, Tara Hetharia, Willem Voogd, Yara Alink en Armand Rosbak bewerking en regie Olivier Diepenhorst foto Piek

  • Jacqueline Blom, Mark Rietman e.a.

    Familiespel
    di 7 mrt

    Familiespel is een heerlijke, gelaagde tragikomedie over het samengestelde gezin. De vier topacteurs Jacqueline Blom, Mark Rietman, Bas Hoeflaak en Annick Boer hebben allen bijzondere dubbelrollen; ze spelen naast volwassen personages ook de kinderen.

    Elisabeth en Nicolaas zijn na hun huwelijk, waarin twee kinderen kwamen, gescheiden. Nu hebben ze beiden een nieuwe partner en brengen de kerstdagen gezamenlijk door in het vakantiehuis dat ze nog samen bezitten. Ondanks de nieuwe relaties en het verlangen naar harmonie blijken Elisabeth en Nicolaas nog erg met elkaar verknoopt. Alle ingrediënten voor een weekend om uw vingers bij af te likken.

    Onder de ogen van de ex-partner krijgt de nieuwe relatie een heel andere glans. In aanwezigheid van de nieuwe partner blijkt de oude niet alleen deel van je verleden, maar ook deel van je identiteit.
    En de kinderen zijn hier met elkaar opgezadeld, in het kielzog van de keuzes van hun ouders.

    credits

    spel Jacqueline Blom, Mark Rietman, Bas Hoeflaak en Annick Boer regie Jessie L’Herminez script Marijke Schermer foto Mark Engelen

  • Huisvrouwen bestaan niet

    Lieneke le Roux, Rian Gerritsen en Anouk Maas
    naar de gelijknamige bioscoophit
    za 11 mrt

    Het leven is soms net een vuilniszak, er kan altijd nog wat bij.

    Of je nou ziek, verliefd, vrolijk of verdrietig bent, de was wacht nooit. Net als de rest van het huishouden trouwens. En dat terwijl je natuurlijk gewoon wil léven. In de herkenbare en humoristische voorstelling Huisvrouwen bestaan niet maakt u kennis met drie vrouwen die totaal verschillend omgaan met de combinatie relatie, werk, kinderen, vrienden en familie en elkaar proberen te overtuigen van hun manier.

    De smetvrees van Gijsje (29) staat symbool voor haar angst voor zo’n beetje het hele leven. (Mam, hoe lang gebruik jij dit doekje al?) Halfzus Marjolein (39) neemt alles zoals het komt, ook als het niet komt. (Bij ons kakken de kinderen met een bord nasi op schoot.) En moeder Loes (59) staat met haar extravagante levensstijl misschien nog wel het meest midden in het leven. Over één ding zijn ze het eens: huisvrouwen bestaan niet (meer). Al lijkt het huishouden soms wel erg op het leven: ‘net als je het aan de ene kant op orde hebt, is het aan de andere kant alweer een zooitje.’

    credits

    regie Geert Lageveen en Erris van Ginkel tekst Sylvia Witteman, Geert Lageveen en Richard Kemper muziek Richard Kemper foto Willem van Walderveen

  • Komt een vrouw bij de dokter

    Maartje van de Wetering, Xander van Vledder e.a.
    Naar de bestseller van Kluun
    di 14 mrt

    Van de bestseller van Kluun werden 1,2 miljoen exemplaren verkocht en in 2009 verscheen de filmbewerking. Nu heeft Kluun zijn zegen gegeven aan de theaterbewerking van deze aangrijpende liefdesgeschiedenis.

    Het gaat Stijn voor de wind, totdat liefde van zijn leven Carmen de diagnose borstkanker krijgt. Terwijl zij behandeld wordt, zoekt de overspelige Stijn een uitvlucht in het nachtleven, vrouwen en een affaire. Wat doet rouw met je? Kun je begrip opbrengen voor vreemdgaan als het helpt om overeind te blijven? En hoe houd je de moed erin als je eigen lichaam je in de steek laat? Een voorstelling over liefde, schofterigheid, schuldgevoelens, afscheid nemen en het vinden van humor als de dood steeds dichterbij komt.

    credits

    spel Maartje van de Wetering, Xander van Vledder, Teunie de Brouwer en Marie Louise Stheins regie Ignace Cornelissen bewerking Koen Caris foto Piek

  • Debby Petter

    Niet te geloven!
    vr 24 mrt

    Een beklemmende en toch ook luchtige monoloog van Debby Petter over een vrouw die opgroeit in een diepgelovige en bange gemeenschap. Een sekte waar God alles wat leuk is verboden heeft.

    Debby Petter speelde vanaf 2011 de monologen Ik ben er nog, Gaandeweg, In mijn hoofd en De liefde voorbij in het Isala. Alles komt in deze voorstelling langs. Van Ruinerwold tot de Jehova’s. Maar ook de wereld zonder enig geloof komt ter sprake. Hoe vrij ben je daar eigenlijk? Zit niet iedereen een beetje ingesnoerd? Is ieder gezin niet ook een kleine sekte? Wat zijn de regels op je werk? Snakken we indirect niet allemaal naar discipline en beperkingen? Hoe vrolijk mag je over dit soort zaken praten?

    Debby vertelt een verhaal vol humor over geloof, wanhoop en liefde. En of je er wijzer uitkomt? Nee. In tegendeel. Maar een ding weet ze zeker: zelfs God kan er om lachen. En huilen.

    credits

    regie Maarten Mourik tekst Debby Petter, met tekstbijdragen van Youp van ’t Hek foto Bob Bronshoff

  • Happy in Holland

    Charlotte Ha, Mei Ling Wan-Im e.a.
    za 25 mrt

    Een ontwapenend en ontroerend relaas vol luchtige botsingen tussen moeder en dochter, op de brokstukken van een Chinees-Indisch restaurant.

    Voor Chinees-Indisch restaurant Hong Kong is het doek gevallen. Het tijdperk is over. Weg is het eerste Hollandse uiteten, de eerste afhaal. Nooit meer babi pangang of foe yong hai op zondagavond. Maar wat is er gebeurd met de eeuwig glimlachende, zwijgende vrouw die je witte bakjes meegaf vanachter de toonbank?

    In Happy in Holland doorbreekt de volwassen dochter Happy het stilzwijgen. Wie is haar moeder eigenlijk? Wat wilde ze van het leven? Wat volgt is een aaneenschakeling van luchtige botsingen tussen moeder en dochter, waarin we alles te horen krijgen maar het meeste onuitgesproken blijft. 

    credits

    regie Char Li Chung tekst Sun Li en Tjyying Liu

  • Jack Wouterse

    Keefman
    ‘Wouterse overrompelend in monoloog Keefman.’ (de Volkskrant)
    do 6 apr

    In een draaikolk van emoties neemt Jack Wouterse u mee naar de binnenwereld van een psychiatrisch patiënt, geeft de onmacht een stem, creëert empathie, afwijzing, boosheid, compassie en verdriet.

    In de monoloog van Jan Arends uit de gelijknamige verhalenbundel spreekt psychiatrisch patiënt Keefman in een woedend relaas zijn zwijgende behandelende psychiater aan. Hij laat hem retorisch alle hoeken van de kamer zien, verwijt hem, én de wereld, elk denkbaar zuchtje tegenwind.

    Keefman wil weg uit de inrichting aangezien hij niet gek is, maar zodra hij genezen wordt verklaard keert hij op een holletje terug omdat de buitenwereld een gekkenhuis blijkt. En net als je denkt dat hij tot een heldere zelfanalyse komt, neemt de rebel in hem het over, die elke nuance woedend vernietigt. Is Keefman een pathologisch geval waarvoor geen standaardtherapie te vinden is of is het een angstige man die uiteindelijk wel zijn weg naar de buitenwereld vindt?

    credits

    tekst Jan Arends artistiek advies Alize Zandwijk, Herman Gilis

  • Tis hier geen hotel 2

    Dianne Liesker, Ellen Dikker & Hanneke Drenth
    vr 7 apr

    Nóg meer gesmijt met deuren, hopeloos bankhangen en lege verpakkingen in de koelkast; welkom bij Tis hier geen hotel 2.

    In deze fonkelnieuwe voorstelling laten cabaretières Ellen Dikker, Hanneke Drenth en Dianne Liesker zien wat er gebeurt als pubers jouw huis als hotel beschouwen. En waarom het dan in een permanente staat van chaos verkeert. Maar ook al worden we soms knettergek van onze pubers, we houden toch van ze en kunnen meestal hard met én om ze lachen. En zij om ons, want ‘OMG, wij zijn zó boomerEen voorstelling voor iedereen die een puber in huis heeft of zelf ooit puber is geweest.

    Gebaseerd op de populaire website Tishiergeenhotel.nl van Saskia Smith en Martine de Vente.

    credits

    regie Titus Tiel Groenestege foto Govert de Roos en Floris Liesker

  • Hendrik Groen - Opgewekt naar de eindstreep

    Beau Schneider, Britte Lagcher e.a.
    di 18 apr

    Hendrik Groen is terug! Voor de laatste keer komt de meest geliefde bejaarde van Nederland naar het Isala. Voor iedereen die benieuwd is hoe het Hendrik Groen vergaat na de sluiting van het verzorgingstehuis in Amsterdam-Noord.

    Hendrik moet constateren dat de tijd niet meer zo mild voor hem is: hij wordt steeds vergeetachtiger en begint het overzicht te verliezen. Dat levert de nodige verwarrende situaties op. Door opnieuw een dagboek bij te houden doet de dementerende Hendrik Groen in deze ontroerende komedie zijn best om grip te houden op het leven. Dat zorgt voor grappige én aangrijpende momenten met Leonie (88) en Frida (10) als trouwe vrienden.

    De cast bestaat, net als de vorige Hendrik Groen-voorstellingen, uit jonge acteurs – met Beau Schneider en Britte Lagcher in de hoofdrol. Omdat er in iedere bejaarde ook nog altijd een jong iemand verborgen zit.

    credits

    spel Beau Schneider, Britte Lagcher, Nikkie Kuis, Leendert de Ridder e.a. regie Eddy Habbema bewerking Jibbe Willems foto Victor Meijer

  • Peter Blok en Bas Hoeflaak

    Trapeze
    Geschreven door Kees Prins en Roel Bloemen
    di 25 apr

    Trapeze is een scherpe en inventieve komedie over twee trapezewerkers die in de nok van het circus klaarstaan om te springen. Met Peter Blok (Pleidooi, Cloaca, Penoza) en Bas Hoeflaak (Droog Brood, Sluipschutters).

    Wanneer de avond anders blijkt te verlopen dan ze verwacht hadden, ontstaat er twijfel over of ze elkaar wel blind kunnen vertrouwen. Dit uit zich niet alleen in hun verschillende opvattingen over de circustraditie, maar ook in hun persoonlijke ambities die toch verder uit elkaar liggen dan ze dachten. Als een van de twee gaandeweg het gevoel krijgt dat de ander hem laat vallen, neemt hij een even rigoureus als dramatisch besluit.

    Geschreven door Kees Prins en Roel Bloemen, die eerder de ijzersterke komedie Een man een man maakten.

    credits

    regie Kees Prins foto Annemieke van der Togt

  • De Verleiders: Door de bank genomen - Tien jaar later

    Pierre Bokma, Victor Löw e.a.
    za 20 mei

    In 2014 verrasten De Verleiders vriend en vijand met een ongekend scherpe aanval op het geldstelsel en de banken. Is er iets veranderd? Jazeker. Het is erger geworden.

    Destijds waren er verbijsterde bezoekers, uitverkochte zalen, het burgerinitiatief ‘Ons geld’, een plenaire bespreking in de Tweede Kamer en een drie jaar durend onderzoek door de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid dat uitmondde in een lijvig rapport. Er was een steen in de vijver gegooid…

    Nu wordt alles steeds duurder en duurder. Wonen is niet meer van één inkomen te betalen. Energie onbetaalbaar. Spaargeld verdampt. Torenhoge inflatie.

    Dus de monetaire overheden hebben een plan. Een nieuw geldstelsel dat uw leven en burgerschap finaal zal veranderen. CBDC. Central Bank Digital Currency. Waarmee de overheid al uw bestedingen op afstand kan monitoren en oormerken.

    Door de bank genomen: Tien jaar later geeft een kritische blik op deze verbijsterende ontwikkelingen in een twee uur durende absurde rollercoaster aan feiten, analyses, grafieken en mini-colleges.

    Je lacht je gek.

    credits

    spel Pierre Bokma, Victor Löw, George van Houts, Adam Kissequel en Linde van den Heuvel regie Leopold Witte script George van Houts foto Retatchi Amsterdam Michele Secchi

  • Zus van mijn zus

    Ariane Schluter en Marisa van Eyle
    Twee topactrices voor het eerst samen op toneel
    za 20 mei

    Zus van mijn zus is een lofzang op het leven en een ode aan onze doden. In deze rijkgevulde theateravond laten twee topactrices een langgekoesterde wens in vervulling gaan: voor het eerst staan ze samen op het toneel.

    Twee zussen, beiden ouder dan ze willen toegeven, treffen elkaar voor het eerst sinds jaren weer. Aanleiding is een brief van de gemeente: het graf van hun vijftig jaar geleden overleden zusje zal worden geruimd. Tenzij de grafrechten worden verlengd. Ineens staan de zussen voor de praktische keuze: wat doen we met Coosje?

    Ze mijmeren wat over hun vroegste herinneringen aan ‘ons kleine zusje’, maar al snel volgen de verhalen over alle andere dierbaren die ze verloren: ooms, tantes, vader, moeder, collegae, idolen, ex-vriendjes etc. Ontelbare anekdotes, gedachten en emoties buitelen over elkaar heen. Er ontstaat een caleidoscopisch portret van deze twee springlevende zielen en hun 1000 dierbare doden.

    credits

    regie Belle van Heerikhuizen tekst Peer Wittenbols foto Emil Pabon